KHAN KANDI   |     خان كندي

>           KHAN KANDI   |     خان كندي,روستاي خان كندي شهرستان گرمي مغان

کاروان خدمت دولت به ایستگاه روستاهای مرزی لسکه درق و خان‌کندی گرمی رسید

کاروان خدمت دولت به ایستگاه روستاهای مرزی لسکه درق و خان‌کندی گرمی رسید

جهت نمایش فیلم از مرورگر بروزتر استفاده نمایید.

کاروان خدمت دولت به ایستگاه روستاهای مرزی لسکه درق و خان‌کندی گرمی رسید

شناسه خبر : 29065 | تاریخ انتشار : 30 مهر 1402 - 22:08 |

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حضور یک‌روزه فرماندار و رؤسای ادارات در مناطق محروم و گفت‌وگوی صمیمی با مردم، رویکردی نو در خصوص ارتباط مستقیم با مردم و بررسی میدانی مسائل روستاها با کمترین هزینه ممکن و بدون تشریفات از مهم‌ترین ویژگی کاروان خدمت در شهرستان گرمی است.

این ارتباط بی‌واسطه با مردم در روستاها با حضور مولایی فرماندار گرمی از ماه‌های گذشته با راه‌اندازی سفر کاروان خدمت به روستاها و مناطق محروم رنگ دیگری به خود گرفته است.

مولایی فرماندار گرمی گفت: قبل از سفر به روستاها کارهای کارشناسی توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود و چالش‌های هر منطقه، اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری می‌شود که درنهایت با حضور میدانی، مصوبات به ثمر می‌نشیند.

وی افزود: در حوزه کاروان خدمت برکات مسیری را که مردم باتوجه‌به مشکلات مختلف نمی‌توانند تا شهرستان طی کنند مسئولان برای استقبال از مردم قدم برمی‌دارند.

حسین مولایی خاطرنشان کرد: مصوبات سفرهای کاروان خدمت با استفاده از نظرات مردم، معتمدین و مسئولین محلی استخراج می‌شود و تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

[ چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲ ] [ 8:50 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

اولین برف پاییزی در روستای خان کندی شهرستان گرمی به زمین نشست

اولین برف پاییزی در روستای خان کندی شهرستان گرمی به زمین نشست

اولین برف پاییزی در روستای خان کندی شهرستان گرمی به زمین نشست

منبع عکس: خانکشی‌زاده

شناسه خبر : 17437 | تاریخ انتشار : 11 آذر 1401 - 12:24 |

اولین برف پاییزی در روستای خان کندی شهرستان گرمی به زمین نشست. روستای گردشگری خان کندی با ارتفاع ۱۶۷۰ متر از سطح دریا در بخش مرکزی شهرستان گرمی واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان،‌ اولین برف پاییزی در روستای خان کندی شهرستان گرمی به زمین نشست. روستای گردشگری خان کندی با ارتفاع ۱۶۷۰ متر از سطح دریا در بخش مرکزی شهرستان گرمی واقع شده است.

ادامه مطلب

[ سه شنبه پانزدهم آذر ۱۴۰۱ ] [ 15:31 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

عکس | این بهشت زیبا «خان کندی» اردبیل خودمان است.

عکس | این بهشت زیبا «خان کندی» اردبیل خودمان است.

به گزارش خبرآنلاین:

این بهشت زیبا روستای «خان کندی» در شهرستان گرمی استان اردبیل خودمان است.

روستای خان‌کندی یکی از روستاهای کم نظیر و زیبای استان اردبیل است که طبیعت خاص و منحصربه‌فردی داشته و جاذبه‌های طبیعی بسیاری در دل خود جای داده است. منبع: فارس پلاس

خان کندی

ادامه مطلب

برچسب ها : عکس , بهشت , زیبا , خان کندی
[ دوشنبه بیستم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 13:51 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

تصاویری از طبیعت سرسبز و دیدنی در روستای خان‌کندی

تصاویری از طبیعت سرسبز و دیدنی در روستای خان‌کندی

شهروندخبرنگار اردبیل؛

تصاویری از طبیعت سرسبز و دیدنی در روستای خان‌کندی

از تماشای طبیعت زیبای روستای خان‌کندی در شهرستان گرمی استان اردبیل لذت ببرید.

خان کندی

به گزارش گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، شهروندخبرنگار ما تصاویری زیبا و دوست‌داشتنی از طبیعت روستای خان‌کندی در شهرستان گرمی استان اردبیل را ارسال کرده است.

ادامه مطلب

[ دوشنبه بیستم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 13:41 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

اولین بروشور و کاتالوگ ویژه خان کندی منتشر شد.

اولین بروشور و کاتالوگ ویژه خان کندی منتشر شد.

به اطلاع اهالی محترم و علاقمندان روستای خان کندی می رساند که اولین بروشور معرفی روستای خان کندی شهرستان گرمی در قالب فایلهای ورد و پی دی اف منتشر و در دسترس عموم قرار می گیر د جهت دریافت این بروشور زیبا بر روی لینک دریافت اولین بروشور خان کندی کلیک نمایید.

بروشور خان کندی

1- دریافت فایل ورد بروشور روستای خان کندی

2- دریافت فایل پی دی اف بروشور خان کندی

[ شنبه یازدهم مرداد ۱۳۹۹ ] [ 1:0 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

شاخه  گلی سرخ از طبیعت روستاهای خان کندی تولون تقدیم شما

شاخه  گلی سرخ از طبیعت روستاهای خان کندی تولون تقدیم شما

[ یکشنبه بیست و نهم دی ۱۳۹۸ ] [ 7:35 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

قالغانلو کوچکترین و زیباترین برکه طبیعی شمالغرب ایران واقع در خان کندی گرمی

قالغانلو کوچکترین و زیباترین برکه طبیعی شمالغرب ایران واقع در خان کندی گرمی

قالغانلو کوچکترین و زیباترین برکه طبیعی شمالغرب ایران واقع در خان کندی گرمی

ادامه مطلب

[ چهارشنبه یازدهم دی ۱۳۹۸ ] [ 16:32 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

نقشه هواشناسی- میزان بارندگی ایران

نقشه بارندگی ایران

[ دوشنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۸ ] [ 11:42 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

خان کندی شهرستان گرمی در سامانه ملی اطلاعات سفر

وبسایت سامانه ملی اطلاعات سفر وابسته به وزرات صنایع دستیف میراث فرهنگی و گردشگری، اطلاعات گردشگری و مکانی روستای خان کندی شهرستان گرمی را در معرض دید عموم طبیعت گردان و علاقمندان به سیر و سفر به نمایش گذاشته است.

 

جاذبه های گردشگری روستای گردشگری

روستای خان‌کندی


 

خان‌کندی یکی از روستاهای استان اردبیل است که در بخش مرکزی شهرستان گرمی در مجاورت روستاهای لسگه درق و عزیزلو و روستای تولون و در دامنه کوه قبله‌داشی از قله‌های رشته کوه صلوات داغی در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.
تاریخ پیدایش روستای خان‌کندی همزمان با پیدایش روستای تولون بوده و سنگ بنای اولیه آن در دوران حکومت نادرشاه بنا شده‌است.
خان‌کندی از زمان پیدایش بدلیل داشتن مراتع ییلاقی درجه یک محل ییلاق کوچ نشینان ایل سون بوده و ظاهرا سنگ بنای اولیه این روستا توسط کوچ نشینان بنانهاده شده باشد.
پایه گذار آن خاندان خلیفه لو از نوادگان و فرزندان عبابگ بوده و خان کندی به عنوان ییلاق طایفه عبابگلو مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
نام قدیمی روستا "خان یوردی" به معنی محل اطراق و استراحت خان‌ها و روسای طوایف محلی می‌باشد که بعدها در اثر یکجانشینی گروهی از چادرنشینان و تشکیل روستا به "خان کندی" به معنی روستای خان تغییر نام داد.
روستای خان‌کندی به خاطر ...مشاهده کامل متن قرار گرفتن در دامنه کوه قبله داشی مراتع سرسبز و پوشیده از انواع رستنی‌ها و گیاهان دارویی و گلهای رنگارنگ و برکه هاو چشمه‌های آب سرد خودجوش مسکن اعصاب و روان و جویبارهای جاری را دارد که همه ساله پذیرای میهمانان و گردشگران از نقاط مختلف جهان است.
روستای خان‌کندی جمعیتی حدود ۱۵۰ داشت اما به دلیل کوچ و مهاجرت اهالی به شهرهای بزرگ جمعیت آن به کمتر از ۲۰نفر کاهش یافته‌است.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ روستای خان کندی دارای ۱۸ نفر جمعیت می‌باشد که از کل جمعیت آن ۱۰ نفر مرد و ۸ نفر زن می‌باشند.
همچنین در این سال از ۱۷ نفر جمعیت ۶ ساله و بالاتر خان کندی ۱۶ نفر باسواد بوده‌اند. بر اساس نتایج سرشماری 1390 روستای خان کندی 17 نفر جمعیت می‌باشد که نسبت به 5 سال قبل 2 خانوار کاهش جمعیت داشته است.
اهالی خان کندی سه نفر از عزیزترین فرزندان خودبه نام‌های میر نایب رحیمی، میر بهروز ندایی و میر اسماعیل نوری آذر را در جنگ ایران و عراق از دست دادند.
اکثر ساکنان روستا به دامپروری و کشاورزی دیم مشغول هستند.
باغداری و کاشت درختان گردو،آلوچه،سیب و گیلاس نیز بطور محدود در این روستا انجام می‌شود.
این روستا برای دامپروری ، زنبورداری وکشاورزی دیم محل مناسبی است.
خان بولاغی چشمه آبی خودجوش (آرتزین) با دبی 3 لیتر بر ثانیه که در جنوب روستای خان کندی شهرستان گرمی مغان و در بالادست روستا واقع شده است.
دمای آب این چشمه در تابستان و زمستان همواره نزدیک صفر است و خاصیت شفابخش برای برخی بیماری‌های پوستی و استخوانی دارد.
اهالی خان کندی می‌گویند آب چشمه خان بولاغی از قدیم مورد توجه خان‌ها و روسای قبایل محلی و ایلات شاهسون بوده است تا آنجا که برخی از اهالی علت پیدایش روستای خان کندی را آب فراوان، گوارا و خنک چشمه خان بولاغی می‌دانند.
آنها معتقدند که حتی نام روستای خان کندی و مرتعزار زیبای خان یوردی از نام زیبای چشمه خان بولاغی می‌باشد.
عده ای از مردم روستا معتقدند که چون در قدیم تنها کدخدا و خان از آب این چشمه استفاده می‌کردند و بقیه اهالی ده از استفاده محروم بوده اند به همین جهت به آن خان بولاغی(چشمه‌ی خان) لقب داده اند.
در سالهای اخیر با تلاش اهالی و اداره جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان گرمی مغان آب این چشمه به روستای خان کندی لوله کشی شده و اهالی از آن استفاده می‌کنند.
قالغانلو دریاچه ای فصلی است که در شرق روستای خان کندی شهرستان گرمی مغان استان اردبیل می‌باشد وسعت آن ۵۰۰۰ مترمربع است که از ذوب شدن تدریجی برفهای کوه قبله داشی پدیده آمده و در فصل بهار وسعت آن افزایش یافته اما در فصل‌های خشک سال بدلیل افزایش تبخیر سطحی و مصرف آب آن توسط دامها و کشاورزان از وسعت آن کم می‌شود.
بررسی اکولوژی طبیعی قالغانلو نشان از وجود یک اکوسیستم با انواع موجودات آبزی در آن می‌باشد. همچنین این دریاچه مکان خوبی جهت پرورش انواع ماهیان سردآبی بشمار می‌رود.
به خاطر شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی انواع مختلفی از حیات جانوری در کوهها و مراتع مجاور خان‌کندی دیده می‌شود
انواع کبک، بلدرچین، اردک، غاز، قرقاول، کلاغ، سار، گنجشگ، کبوتروحشی، زردپره، شاهین، بالابان، عقاب، لاک پشت، انواع مار سمی، خرگوش، روباه، شغال، جوجه تیغی، گرگ و گراز انواع گونه‌های زیستی در کوههای خان‌کندی هستند.
قلی تاش (قولاداشی) از مهم‌ترین کوه‌های رشته کوه صلوات‌داغی در اطراف روستای خان‌کندی است,ارتفاع آن ۲۵۸۰ متر و قبله داشی با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا در جنوب روستا واقع شده اند.
این کوه‌ها درتعدیل آب و هوای منطقه نقش مهمی ایفاء می‌کنند با آغاز بارش در فصول سرد این کوه‌ها سفیدپوش شده و انبوهی از برف روی آن‌ها می‌نشیند که در فصول گرم از ذوب‌شدن برف این کوه‌ها معروف‌ترین رودخانه فصلی شهر گرمی بانام رودخانه تولون (تولون چای - Tolon Chay) بوجود می‌آید که که با شیبی تند پس از طی مسیر میان روستاهای لسگه درق، عزیزلو، تولون، سلیمانلو، مشهدلو، قشلاق و روستای تنگ سرانجام به شهر گرمی می‌رسد و در آنجا برخی آن را گرمی چایی می‌نامند.
رودخانه تولون یا به زبان محلی تولون چایی با گذر از شهر گرمی شیب آن ملایم‌تر شده و در شمال شهرستان گرمی با رودخانه محلی دیگری تلفیق شده و در مرز جمهوری آذربایجان به رودخانه بالهارود پیوسته و در شهر بیله سوار وارد خاک جمهوری آذربایجان می‌شود.
در سال‌های قبل از لوله‌کشی آب به شهر گرمی نقش عمده‌ای در تامین آب این شهر برعهده داشت.
ارتفاعات روستا مراتع سرسبزشاز انواع گون یونجه و شبدرکوهی پوشیده شده است. گون گیاهی بوته‌ای کوتاه و بالشتکی است که ارتفاع آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است این گیاه در ارتفاعات و کوه‌های خان‌کندی به وفور یافت می‌شود و تراوه‌های این گیاه کتیرا نام دارد.
گون‌های روستای خان‌کندی خاردار با خارهای بلند و پراکنده و گونه دیگر از نوع گون سبز با خارهای کوتاه بهم فشرده هستند که اهالی این نوع گون را اصطلاحا کیرپی گونی یا گون جوجه تیغی می‌نامند و هرکدام در منطقه خاص خود رشد می‌کنند و ریشه بلند وطویلی دارند بطوریکه کندن گون کاری سخت و طاقت فرسایی است.
گون قابلیت اشتعال خوبی دارد و اهالی روستا در زمستانها و هوای سرد با آتش زدن گونها خود را گرم می‌کنند
در گذشته برخی از اهالی منطقه با کندن گون و فروش آن امرار معاش می‌کردند.
مراتع سرسبز پوشیده از انواع گلهای رنگارنگ در این روستا وجود دارد که از اواسط بهار خان‌کندی پذیرای زنبورداران است. این مراتع محل مناسبی جهت پرورش زنبور و تولید عسل است.
بهترین و مرغوب‌ترین نوع عسل درمنطقه و شهرستان گرمی مغان در روستای خان‌کندی تولید و تحت عنوان عسل طبیعی خان کندی در بازارهای شهر گرمی و سایرنقاط به فروش می‌رسد.
ارتفاعات و کوههای مجاور خان کندی محل رشد بهترین نوع قارچ چتری یا قارچ گوشتی است
این ارتفاعات باعث صعود ابرها رشدعمودی و تشدید رعدوبرق و بارندگی در فصل بهار و پاییز شده باعث رویش هاگ‌های قارچ‌ها می‌شود.
بر اثر رعد و برق برای مدت کوتاهی پتانسیل الکتریکی فوق‌العاده زیادی در خاک ایجاد می‌شود که موجب تحریک قارچ از فاز رویشی به زایشی شده و قارچهایی که دوره رشد رویشی خود را گذرانده منتظر یک فرصت محیطی مناسب بوده اند با فراهم شدن شرایط سر از خاک بیرون می‌آورند
همچنین رعد و برق باعث تبدیل نیتروژن جو (که برای ساخت پروتئین ضروری است ولی امکان جذب آن برای اغلب جانداران وجود ندارد) به مولکول‌های قابل جذب توسط قارچ‌ها می‌شود.
تمامی این شرایط محیطی مطلوب، کیفیت و مرغوبیت قارچ خوراکی طبیعی خان کندی را دو برابر می‌کند.
قارچ سفید خان کندی طرفداران زیادی دارد که در دوره رویش این محصول جهت چیدن آن به کوهها و ارتفاعات مجاور خان کندی صعود کرده و قارچ می‌چینند.
بیشتر گیاهان ارتفاعات خان‌کندی خاصیت دارویی دارند این گیاهان عبارتند از: بویمه درن یا بومادرن که از تیره کاسنی هاست و برای تقویت معده و آرامش بخشیدن به اعصاب و روان از آن استفاده می‌شود , گل گاوزبان، پونه، خربزه ابوجهل، ختمی، کاکوتی، همه کوجی، جی گیتگان، اسپند، قارغادیلی، بالدیرغان، قوزی قولاغی، کیشنیش، گنده لش، جین جلیغ، بات بات، باغایارپاغی و قانقال(قالغان).

منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.tebyan.net/weblog/khankandi/post.aspx?
PostID=175063http://iranvillage.ir/modules.php?
name=News&file=article&sid=468
http://ww.24k.ir/content-13844.xhtml

[ جمعه یکم آذر ۱۳۹۸ ] [ 9:38 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

استان اردبیل، شهرستان گرمی، روستای خان کندی- قالغانلو

استان اردبیل، شهرستان گرمی، روستای خان کندی-قالغانلو

در استان زیبای اردبیل دریاچه های طبیعی متعددی وجود دارند که یکی از این دریاچه ها دریاچه قالغانلو است. این دریاچه زیبا در شهرستان گرمی استان اردبیل و در مجاورت روستای بسیار زیبا و سرسبز "خان کندی" قرار گرفته است. دریاچه قالغانلو کوچکترین دریاچه طبیعی در شمال غرب ایران محسوب می شود که در ردیف دریاچه های فصلی استان اردبیل قرار می گیرد. این دریاچه در دامان کوه قبله داشی از رشته کوه های کوهستان صلوات داغی قرار گرفته است. منبع اصلی تامین آب این دریاچه برف های انباشته شده در قله کوه های مجاور دریاچه است. با ذوب شدن برف های دریاچه به حیات خود ادامه داده و با آغاز بارش های بهاره بر وسعت آن افزوده می شود.

این دریاچه یکی از تامین کننده های منابع آبی باغات و زمین های کشاورزی روستای خان کندی در مجاورت دریاچه است و همین امر سبب کاهش میزان آب دریاچه  و وسعت آن در طی فصول کشت و کار می شود. دریاچه قالغانلو دارای 3000 مترمربع وسعت است و با قرارگرفتن در دامنه های سرسبز و بسیار زیبای قبله داشی به مانند نگینی فیروزه ای به نظر می رسد. بیشترین طول این دریاچه به 60 متر می رسد و عرض آن نیز در بیشترین حالت به 50 متر می رسد. عمق این دریاچه در مواقع پرآبی در عمیق ترین نقطه آن به 1.5 متر نیز می رسد. اطراف دریاچه را انبوه مراتع و گلها و گیاهان خودرو فرا گرفته است که چشم انداز بسیار منحصربفردی را بوجود آورده است.

بسیاری از دامداران گله های خود را برای چرا به مجاورت این دریاچه می آورند. اگر در فصل بهار خود را به مجاورت این دریاچه برسانید هنوز هم برف را در مجاورت دریاچه خواهید دید. اطراف این دریاچه را گیاهانی آبزی و غیر آبزی فرا گرفته اند که چشم انداز بسیار دلربایی را بوجود آورده است. این دریاچه به دلیل دارا بودن یک اکوسیستم خاص از موجودات درون آبزی مکان مناسبی برای پرورش ماهی های سردسیری به شمار می آید. در اطراف این دریاچه کندوهای پرورش زنبور عسل نیز به چشم می خورد و کمی آن سوتر روستای زیبا و چشم نواز خان کندی با چشمه مشهور خان بلاغی قرار گرفته است. این دریاچه بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان اردبیل است.

برچسب ها

دریاچه قالغانلو دریاچه قالغانلو گرمی دریاچه قالغانلو اردبیل دریاچه قالغانلو خان کندی دریاچه قالغانلو کجاست تصاویر دریاچه قالغانلو قالغانلو اردبیل قالغانلو گلی

     

    نویسنده

    این جاذبه توسط عینلو ثبت شده است

    [ جمعه هجدهم مرداد ۱۳۹۸ ] [ 7:46 ] [ خانکشی زاده ] [ ]

    آخرین مطالب

    صفحات سایت

    هدایت به بالای صفحه